...

واگذاری سهام شرکت ها در قالب پرداخت دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی

10 / 10
از 3 کاربر

 

 

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور:

انتظار داریم مجلس شورای اسلامی به صورت جدی به موضوع نحوه واگذاری سهام شرکت ها در قالب پرداخت دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی ورود کند.

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور گفت: پرداخت دیون انباشته شده دولت به سازمان تامین اجتماعی به یک ابرچالش برای این سازمان تبدیل شده است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است. وی با بیان پیشینه ای از زمینه ها و همچنین افزایش این بدهی ها که توسط دولت های مختلف در طی سالیان گذشته ایجاد شده است، افزود: متاسفانه نوع نگاه غیر کارشناسانه برخی دولتمردان و مسؤلان به جایگاه، کارکردها و وظایف سازمان تامین اجتماعی تبعات و اثرات ناخوشایندی را برجای گذاشته و دود آن به چشم بیمه شدگان، بویژه بازنشستگان و مستمری بگیرانی که بیشتر آنها در زمره حداقل‌ بگیران و اقشار ضعیف هستند می رود.

وی در ادامه گفت: سرمایه ها، ذخایر و دارایی های سازمان تامین اجتماعی بین نسلی و حق الناس است، دارای منابع، محل هزینه کرد و سازوکارهای بیمه ای در چارچوب محاسبات و تعهدات قانونی مشخص به جامعه تحت پوشش می باشد و اگر لحظه ای به تعویق بیافتد، امنیت اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشور به مخاطره خواهد افتاد. شاکله خدمات سازمان تامین اجتماعی حمایتی نیست. از غیب هم کمکی به آن نمی شود و اتفاقا سال هاست زنگ خطر عدم تناسب میان منابع و مصارف آن به صدا درآمده و اگر اقدامات ضربتی، اصلاحی و کوتاه مدت و میان مدت اجرا نشود، در آینده ای نزدیک با مشکل و بحرانی بزرگ در سطح ملی روبرو خواهیم شد. حالا در این وضعیت، اقشار بازنشستگان و مستمری بگیران دائما نگران اندوخته های خود هستند که اصلا منصفانه نیست. همانطور که گفته ایم تار و پود این سازمان متعلق به بیمه شدگان و بازنشستگان است و حق دارند دغدغه مند باشند. اجحاف و نادیده گرفتن این حقوق به هیچ وجه و با هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست. 

بیات همچنین گفت: متاسفانه تحمیل تکالیف متعدد بیمه ای بدون پشتوانه مالی توسط دولت و مجلس در طول سالیان گذشته به سازمان تامین اجتماعی، وضعیت دشوار امروز را بوجود آورده است. رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور افزود: از سال گذشته و با توجه به شرایط کلان اقتصادی حاکم بر کشور مقرر شد بخشی از بدهی های انباشته شده دولت به سازمان تامین اجتماعی در قالب سهام شرکت ها و اموال و دارایی های دولتی پرداخت شود تا سازمان هم بتواند قادر به تداوم ایفای تعهدات و وظایف خود باشد، بویژه آنکه تکمیل و تداوم متناسب سازی حقوق میلیون ها بازنشسته که اغلب از مشکلات معیشتی رنج می برند به این موضوع گره خورده است. اما جای تاسف است که اخیرا با خبر شدیم در گذشته، در فرایند واگذاری سهام برخی شرکت های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی بزرگنمایی صورت گرفته و با چند برابر قیمت واقعی کارشناسی و  واگذار شده اند!! حتی برخی بنگاه ها و شرکت های زیانده را به سازمان تحمیل کرده اند که مشکلات را بیشتر کرده است. ما انتظار داریم همانطور که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت بخشی دیگر از بدهی های دولت به سازمان را در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کردند، به صورت جدی بر نحوه واگذاری سهام شرکت ها و اموال دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز  ورود کنند. استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس بر اجرای مصوبه ها حتی از وضع قوانین هم مهمتر است. باید از بروز هرگونه انحراف و تضییع حقوق بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی در واگذاری‌ سهام شرکت ها به سازمان تامین جلوگیری شود. البته مسئولان وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی مکاتبات و رایزنی هایی را در این خصوص انجام داده اند و پیگیر رفع مشکلات هستند.

وی همچنین افزود: ما انتظار داریم فکری اساسی برای تعیین تکلیف پرداخت کل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی شود، البته با انجام حسابرسی دقیق و بروز شده ارقام و اعداد واقعی. ریال به ریال این بدهی ها خط قرمز صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی است و باید در صدر اقدامات مسئولان باشد. بیات در پایان گفت: با توجه که به اینکه در روزهای پایانی سال به سر می بریم لازم است هر چه سریعتر و با عزم جدی موانع و مشکلات بر سر راه پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مرتفع شود.

عنوان نظر :
نام شما :
شماره موبایل :