...

بانک‌ها، کارخانه‌ها را بابت جریمه‌ دیرکرد تصاحب می‌کنند درعوض حق تامین اجتماعی را تضییع می‌کنند

10 / 10
از 1 کاربر

 

علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی) در گفتگو با  ایلنا، با انتقاد از اظهارات اخیری که در خصوص بدهی دولت به تامین اجتماعی مطرح می‌شود، گفت: گویا اکنون که بدهی دولت به تامین اجتماعی از مرز ۱۶۰ هزار میلیارد تومان گذشته، آقایان بنا دارند، اصل بدهی را بپردازند. این در شرایطی است که دولت همیشه روی مطالبات خود جرایم سنگینی اخذ می‌کند.

وی با انتقاد از اظهارات اخیر برخی دولتمردان مبنی بر اینکه بنا ندارند جریمه‌های دیرکرد بدهی دولت را بپردازند و تنها اصل بدهی را ملاک می‌دانند، گفت: بلایی که طی سال‌های گذشته به روزگار تامین اجتماعی نازل شده از پرداخت نکردن بدهی دولت به تامین اجتماعی بوده و این سازمان با مشکلات بسیاری رو به رو شده است.

وی مشکلات فعلی سازمان تامین اجتماعی را ناشی از پرداخت نکردن بدهی دولت دانست و گفت: اکنون سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مستمرهای بازنشستگان خود مشکل دارد و کار به جایی رسیده که سهم بیمه تکمیلی را از حقوق بازنشستگان کسر می‌کند اما به حساب بیمه آتیه‌سازان حافظ واریز نمی‌کند تا بدین وسیله بتواند مستمری‌ها را به موقع بپردازد.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۴ ماه از ابتدای سال ۹۷ می‌‌گذرد اما بازنشستگان هنوز نتوانسته‌اند افزایش مستمری خود را دریافت کنند، گفت: به دلیل آنکه سازمان تامین اجتماعی نقدینگی کافی ندارد، چندین ماه افزایش حقوق بازنشستگان پرداخت نشده است.

وی با اشاره به مشکلات متعدد مالی سازمان گفت: سازمان تامین اجتماعی برای آنکه حقوق بازنشستگان را بپردازد ناچار شده از بانک رفاه وام بگیرد و ماهیانه سود آن را هم می‌پردازد؛ در حالی که اگر دولت بدهی خودش را به موقع داده بود این همه مشکل برای سازمان به وجود نمی‌آمد.

بیات با تاکید بر اینکه هیچ پولی در نظام مالی رد و بدل نمی‌شود مگر آنکه سود آن محاسبه شود، گفت: بانک‌ها تاکنون کارخانه‌های بسیاری را بابت تاخیر در پرداخت اقساط وام جریمه کرده‌اند و بسیاری از کارخانه‌ها را بابت جریمه‌های دیرکرد تصاحب کرده‌اند اما اکنون که نوبت به سهم کارگران و بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی رسیده، دولت زمزمه حذف جرایم دیرکرد را سر می‌دهد.

وی به دولتمردان پیشنهاد کرد که برای مدت ۲۰ سال مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به سازمان تامین اجتماعی بدهند بدون آنکه سودی بابت آن دریافت کند و گفت: اگر دولت بنا دارد جریمه‌های پول تامین اجتماعی را ندهد، علاوه بر اینکه همین امروز باید بدهی خود را به سازمان بپردازد، معادل همان پولی که سال‌ها در دستش بود را به تامین اجتماعی ودیعه بدهد و بعد از ۲۰ سال آن را پس بگیرد.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خطاب به دولتمردان گفت: دولت باید بداند که سازمان تامین اجتماعی حق‌الناس است و نمی‌تواند از اموال کارگران و بازنشستگان بردارد و به نفع بیت‌المال حق سازمان تامین اجتماعی را تضییع کند.

عنوان نظر :
نام شما :
شماره موبایل :