...

واگذاری بانک عامل تامین اجتماعی ظلمی در حق ۴۲ میلیون بیمه شده

10 / 10
از 1 کاربر


در گفتگو با مهر عنوان شد

واگذاری بانک عامل تامین اجتماعی ظلمی در حق ۴۲ میلیون بیمه شده


رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: بانک عامل تامین اجتماعی جزء اموال و دارایی ۴۲ میلیون بیمه شده سازمان است و واگذاری آن در بورس خلاف حق بوده و درست نیست.

 علی اصغر بیات در گفتگو با خبرنگار مهر درباره واگذاری بانک رفاه کارگران در بورس گفت: بانک عامل کارگران جزء ذخایر و اندوخته ها، سرمایه ها و امانت چندین نسل بیمه شده و مستمری بگیر تأمین اجتماعی بوده و در حال حاضر به ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تعلق دارد و امانت، حق الناس و یک نوع مالکیت منابع بین النسلی است و می توان آن را سهامی عام کارگران و بازنشستگان قلمداد کرد. به همین دلیل نباید واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه حق واگذاری را ندارند چرا که بانک متعلق به بیمه شدگان است، اظهار داشت :بانک رفاه ، بانک عامل سازمان تامین اجتماعی است و اگر به ناحق آن را از دست بدهد هم سازمان و هم بیمه شدگان ضرر می کنند چرا که وقتی سازمان برای پرداخت مستمری ها در ماه به مشکل بر می خورد این بانک به داد  می رسد  در غیر اینصورت گرفتاری ما زیاد خواهد شد.

به گفته وی ، این بانک در سال ۱۳۳۷ از حق بیمه کارگران و بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد و دولت هیچ گونه نقشی در شکل گیری و تداوم فعالیت آن تاکنون نداشته است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در مقطع پیروزی انقلاب سهوا بانک عامل کارگران که متعلق به میلیونها نفر بیمه شده و مستمری بگیر بود دولتی قلمداد شد و دولت اداره آن را به عهده گرفت اما از سوی دولت برای توسعه و فعالیت آن هزینه نشد تا اینکه بعدها این موضوع اصلاح و مالکیت و مدیریت بانک رفاه به سازمان تأمین اجتماعی بازگشت.

بیات گفت: جالب اینکه در سال ۱۳۰۸ دولت موقت ظرف ۴۵ روز متوجه ماهیت این بانک شد و آن را از حالت مصادره خارج و مالکیت بیمه شدگان و مستمری بگیران را به رسمیت شناخت. از طرفی طبق ابلاغیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی در واقع بانک رفاه به عنوان بانک عامل سازمان تأمین اجتماعی عمل و به منظور ارائه خدمات تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و مستمری بگیران اقدام کرده و جزو لاینفک سازمان تأمین اجتماعی و یکی از اجزاء و عناصر اصلی خدمات رسانی به بیمه شدگان و مستمری بگیران است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این بانک ماحصل دسترنج و عرق جبین میلیون ها بیمه شده و مستمری بگیر در سال های قبل و فعلی می باشد و نمی تواند دولتی باشد، گفت: اما براساس ابلاغیه شورای پول و اعتبار تا پایان شهریور ماه باید سهام این بانک در بورس عرضه شود و سهام تامین اجتماعی زیر ۱۰ درصد باشد.

به گفته وی ، در حال حاضر بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار دو نوع اساسنامه برای بانک های کشور ملاک عمل قرار دارد؛ یکی اساسنامه بانک های دولتی و دیگری اساسنامه بانک های خصوصی. تعمیم و تسری هر یک از اساسنامه های موصوف به بانک رفاه کارگران که ماهیتی عمومی و غیردولتی دارند و خصوصی نیز نیستند. محل اشکال و ایراد است؛ بنابراین لازم است بانک رفاه کارگران از حدود مالکیت مندرج در اساسنامه نمونه بانک های تجاری غیردولتی شورای پول و اعتبار مستثنی شود و از لحاظ مالکیت بیمه شدگان و حقوق بگیران به رسمیت شناخته شود.

وی گفت: بانک رفاه در سایر موارد تابع مقررات بانک های جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به همین دلیل از سوی جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که مالکیت بیمه شدگان و مستمری بگیران به رسمیت شناخته شود و در جهت کمک به ۴۲ میلیون بیمه شده کمک کنند.

عنوان نظر :
نام شما :
شماره موبایل :